top of page

להקים עסק – ולהתכונן למשמעויות

עודכן: 1 באוק׳ 2024

לצאת לחופשי. להביא את עצמי עד הסוף. אלו היו המנטרות שלי בהחלטה להקים את העסק שלי ולצאת מלופ העבודה השכירה והלא מספקת. נמאס לי לעשות את מה שאחרים רוצים שאעשה, נמאס לי "להשכיר" את הזמן שלי ולבזבז אותו. אני רוצה לעשות את מה שאני באמת טובה בו. רק שהמנטרות האלה פגשו מציאות די מבאסת, אם לומר את האמת. הקמת העסק הביאה איתה טריליון ושתיים משימות שבכלל, אבל בכלל לא קשורות לדבר שאותו רציתי לעשות.


פתאום הרגשתי כמו חיילת משוחררת – חוגגת את השחרור ביציאה מהבקו"ם, אבל אז עולה על אוטובוס ופתאום צריכה לשלם... WTF?


בניית אתר, תכנית שיווקית, תמחור, רשימות תפוצה, חשבוניות, תשלומי מסים וביטוחים, זו רק ההתחלה של רשימת הדברים שהם לא מה שרציתי לעשות. את גודל התסכול קשה להסביר. איך אף אחד לא עושה את זה בשבילי? איפה הגמדים שהבטיחו לי?


לאורך השנים הבנתי שאת המציאות הזו קשה לשנות. עד שלא אהיה מולטי מליונרית ויעשו הכל בשבילי, אני הופכת להיות אשת שיווק, מכירות, כספים ובניית אתרים. אספתי כמה טיפים לבעלי העסק הצעיר, איך להתמודד עם צונאמי המטלות שנפל עליכם כרעם ביום בהיר:


1. אתם הבוס של עצמכם – כדאי להפנים את זה כמה שיותר מהר. בלי תכנית יעדים ברורה כל זה לא יעבוד. תחליטו באופן ברור מתי יהיה מוכן האתר שלכם, כמה פוסטים תעלו בשבוע, מה הנוהל הוצאת חשבוניות שלכם, בקיצור – להגדיר להגדיר להגדיר. בלי קבלת החלטות ותכנון – לא תצליחו להתקדם לשום מקום.


2. בירוקרטיה – אחד המחסומים הגדולים והמשתקים של אנשים שבחרו לצאת לדרך עצמאית. אחרי שחטפתם הלם ושיתוק מכמות הבירוקרטיה שעומדת לפניכם, שריינו לכם ביומן 3 שעות לעיסוק נטו בבירוקרטיה. סיכוי טוב שאחרי שתתחילו, לא תצטרכו כל-כך הרבה זמן.


3. סיזיפוס – ערכו רשימה של כל התחומים שדורשים מכם עיסוק שמאתגר אתכם וייקח לכם נצח, ותחליטו איזה תחום אחד אתם פשוט – מורידי מעליכם! ומשלמים למישהו אחר לעשות אותו. ראיית חשבון, פירסום דיגיטלי, עיצוב מודעות, ניהול חשבוניות, מכירות... מסירת העיסוק הזה למישהו אחר יכולה להוריד מכם הרבה מתח ולהחזיר לכם את הצבע ללחיים.


4. אכתוב עוד מאמר אחר על שיווק, שהוא נושא מורכב בפני עצמו, אבל בינתיים – החליטו על אפיק שיווקי אחד שנוח ונעים לכם, ותשקיעו בו. זה יצטרך להתרחב בהמשך ולא תוכלו לעבוד על אפיק אחד לנצח (ובטח שלא אם הוא ברשת החברתית מה שתמיד מועד לסיכון), אבל כדי להתחיל חייבים להיות בתזוזה ולייצר חומרים שיווקים בלי להימרח יותר מדי.


5. תכנית כלכלית – הרבה מהחשש של בעלי עסקים צעירים היא הצורך להתייצב על הרגליים ומהר, ביחס כמובן לאשראי הכלכלי שיש להם. היות ולעסקים לוקח לא מעט זמן להתניע, כדאי לתכנן תקציב, ואפילו במחברת – כמה הכנסות וכמה הוצאות אתם צופים שיהיו לכם בעסק בחצי השנה הקרובה. נסו לעשות תקציב אופטימי – שלוקח בחשבון את הפעולות השיווקיות והעבודה שתעשו, אבל עם זאת מחובר למציאות ולדמיון ריאלי לגבי כמה לקוחות יבואו.


6. ייעוץ – כמובן שכאן היא הפרסומת הסמויה, שבה אני ממליצה לכם בכל תוקף, לקחת מישהו שילך איתכם יד ביד. תהליך של ייעוץ יכול להיות תומך גם פרקטית וגם רגשית, כי הוא יעזור לכם לקבל פרספקטיבה וכלים במקום שלעתים מרגיש מאוד בודד....


כמובן שמי שיש לו אמצעים, יכול להיעזר יותר בגורמים חיצוניים ולמקד את העשייה שלו. אבל בעיניי, בשלבים ראשונים של העסק, רצוי להבין איך הגלגלים עובדים. כל החלטה, קטנה כגדולה, עוזרת לנו להגדיר את זהות העסק שלנו ולחשוב איך הוא יכול לפעול נכון. וכמובן, בתוך כל אלה, אל תשכחו להשאיר מקום לעשייה שלכם כדי שלא תשכחו למה בכלל נכנסתם לבלאגן הזה..

ומה זה שרציתי לעשות אתם שואלים? לפגוש אנשים. זה הכל? כן. כמה פשוט, ככה הסתבכתי.

bottom of page